Ruta de Pratforniu

Temporada: PrimaveraEstiuTardorHivern

Informació facilitada per:

Pirineu

Itinerari que discorre per la serra i plans de Pratforniu entre extensos boscos de pi roig, prats, camps de conreu i abundants i disseminades masies que testimonien el tradicional aprofitament humà d'aquestes terres. La ruta parteix de Sant Llorenç de Morunys, on s'arriba directament des de Solsona per la carretera que, en direcció nord-est i resseguint el Cardener, creua el pantà de la Llosa del Cavall. Comença l'itinerari al costat de la plaça del Mur de Sant Llorenç de Morunys (911 m). Se surt en direcció nord-oest per la carretera local LV-4012 cap a la Coma.

km 1,3. Queda a la dreta l'ermita de Santa Creu d'Ollers, antiga església romànica construïda al segle XI. Al darrere de l'absis hi ha una font.

km 1,9. A la dreta de la carretera queden les instal·lacions del Càmping Morunys.

km 2,2. A l'esquerra es deixa el camí d'accés a la casa de les Nogueres.

km 4,5. Deixem la carretera principal i agafem la carretera d'accés que comença a la dreta i que es dirigeix cap al llogarret de la Pedra (915 m). Cal seguir recte deixant a la dreta el trencall de la font Puda.

km 5,1. Cruïlla de pistes. Cal seguir la que en forta pujada gira sobtadament a l'esquerra, ja que si se seguís recte s'arribaria, en uns 500 m, al nucli de la Pedra, presidit per l'església de Sant Sadurní encimbellada dalt d'un turó (967 m).

km 5,5. A la dreta cal deixar el camí particular que va a cal Bernat (1016 m). Als pocs metres s'acaba el camí asfaltat i la pista comença a guanyar alçada fent diferents llaçades per un bonic bosc de pi roig. Al fons s'observa una bonica panoràmica de la vessant sud de la serra del Verd.

km 7,2. Es deixa a l'esquerra el camí d'accés a ca l'Argelaguer, que queda enlairat sobre la pista (1167 m).

km 7,9. Cal seguir per la pista principal que continua pujant. A la dreta, ens queda la pista que es dirigeix a la casa del Jou (1026 m).

km 8,5. Collada de la Creu (1262 m). Bon lloc per reposar i gaudir d'una bonica panoràmica. Propera a aquesta collada queda la petita ermita del Roser.

km 8,8. A l'esquerra i sota la pista queden algunes runes de cal Marqueixanes, amb la seva pista d'accés barrada.

km 9. Abandonem la pista principal, que en aquest tram està encimentada i que es dirigeix al veïnat de les Valls de la Pedra, i seguim la pista secundària que comença a la dreta en forta pujada resseguint la vessant de ponent de la serra de Pratformiu (1284 m). Llarga i fatigosa pujada per terreny dificultós.

km 11,4. Fi de la llarga pujada. S'arriba al fil de la carena (1549 m); al fons cap a la dreta s'observa una magnífica vista del pantà de la Llosa del Cavall. Cal seguir per la pista planera deixant-ne a la dreta una que marxa en fort pendent.

km 12,4. La pista que hem de seguir gira sobtadament a la dreta fent un gir de 90º, i deixa a l'esquerra una pista sense sortida. 80 metres més endavant s'assoleix l'alçada màxima d'aquest itinerari (1613 m). Comença un ràpid i perillós descens cap als plans de Pratformiu. Cal anar molt amb compte en aquest dret i pedregós tram.

km 13,4. S'arriba a la part superior de l'esplanada de Pratformiu. A l'esquerra val la pena contemplar l'erosió natural amb què sobtadament acaba aquest pla.
Cal seguir la pista de la dreta que s'endinsa en direcció sud cap a aquest pla tot passant pel costat de la casa de cal Calot, dempeus, els Porxos, en runes, cal Gallina, habitada a temporades i ca l'Aravé, ja al final del pla. Sota cal Gallina hi ha l'abundosa i fresca font de Pratformiu (km 14,2).

km 14,6. Després de passar l'última casa, ca l'Aravé, es travessa un petit pont i, deixant una pista a la dreta marcada amb pintura, comencem a pujar en direcció sud per un terreny argilós (1400 m).

km 15,2. Es passa una tanca deixant a l'esquerra una pista sense sortida. Cal continuar recte (1460 m). A la nostra dreta tenim una bonica panoràmica de la vall de Lord amb la serra del Port del Comte al fons.

km 16,3. S'arriba, després d'un petit descens, al coll de Cap de Balç (1392 m) deixant a la dreta una pista secundària. Es comença un ben guanyat descens per la vall de la Corriu tot seguint la pista principal, de la qual, progressivament, surten diferents ramals que es dirigeixen a les diferents cases que configuren aquest alt veïnat.

km 19,7. Es passa pel costat del conjunt de Sant Martí de la Corriu, format per una casa senyorial i una petita ermita amb portalada gòtica (1168 m); al fons, en direcció a llevant, es veu encimbellat l'esvelt santuari de Puig-aguilar. Continua la baixada.

km 20,5. Cruïlla important de pistes. Cal anar cap a la dreta en lleugera baixada tot seguint el curs del torrent de Sant Martí. Llarga baixada pel mig d'un bonic bosc de pins.

km 22,9. Corba pronunciada a la dreta. En aquest punt hi ha un bonic mirador sobre el riu Aigua de Valls (903 m). Tot seguit la vall s'obre i s'entra a les esplanades del veïnat de Valls.

km 23,5. Es deixa a l'esquerra, i una mica enfonsada, la gran casa del Riu de Valls amb les seves pistes d'accés.

km 23,9. Es troba la pista asfaltada en el punt on es deixen a l'esquerra les pistes que es dirigeixen a cal Teuler i cal Sastre (857 m). Cal seguir per la pista asfaltada.

km 24,6. Es passa pel nucli de Valls deixant a l'esquerra l'ermita de Santa Maria de Valls i, a la dreta, l'edifici de l'Ajuntament de Guixers.

km 25,1. S'arriba a la carretera de Berga a Sant Llorenç de Morunys (la LV-4241), al costat mateix del pont que creua el riu Aigua de Valls (838 m). Cal seguir cap a la dreta per la carretera. Ens queden 7,5 km d'asfalt fins a arribar de nou a Sant Llorenç de Morunys.

km 32,6. S'arriba de nou a l'Oficina de Turisme de la Vall de Lord després d'haver creuat l'embassament per un alt viaducte, i deixat a l'esquerra el desviament de la carretera que va a Solsona pel pantà de la Llosa del Cavall.

Afegir comentari:

CAPTCHA image
Entra el codi de validació

Notícies destacades

Temporada de Neu 14/15

El Pirineu de Lleida us ofereix un ventall d’activitats per a aquest hivern. No us les perdeu!

+ Info

Senderisme i Btt, apostes de Turisme Actiu!

Propostes estiuenques per a gaudir de la natura amb els teus tot practicant una mica d’esport!

Pobles amb encant

Primera associació d’aquestes característiques a l’Estat.

+ Info

Parc Astronòmic del Montsec

Gaudeix d'un dels equipaments astronòmics més importants de l'Estat. Vine i comprova-ho!