La Volta de la Vall de Lord

Temporada: PrimaveraEstiuTardorHivern

Informació facilitada per:

Pirineu

Itinerari que abraça la pràctica totalitat de la vall de Lord. Magnífica, encara que dura, excursió per paratges solitaris, d'orografia complicada, amb formes altives que donen al paisatge un toc espectacular. Es pot partir en dues meitats utilitzant el càmping de Llinars d'Aiguadora. El recorregut té trams de fort pendent, algunes pistes pedregoses i algun corriol difícil. Cal estar en bona forma física per fer aquesta excursió.

L'inici de la ruta és a Sant Llorenç de Morunys, comunicat amb Berga per la carretera LV-4241 i amb Solsona per la carretera que, en direcció sud-oest i resseguint el Cardener, creua el pantà de la Llosa del Cavall. Es comença la ruta des de la carretera LV-4241, a l'entrada del poble, davant de l'Oficina d'Informació (km 0); l'itinerari es dirigirà, primer, a la serra de Busa i a la de Bastets, baixarà a la vall d'Aigua d'Ora i farà cap a Llinars d'Aiguadora.

Se segueix la carretera cap avall fins al km 1,8. Aquí s'agafa una pista senyalitzada a mà dreta que va seguint el riu Cardener. Al km 3,5, després del pont romànic de Vall-llonga, ja en el terme municipal de Navès, cal girar a mà esquerra travessant el riu per un pont de ciment i, immediatament, s'ha de tornar a girar a mà dreta. Comença una pujada pedregosa i dura. Al km 4,9 es gira a mà esquerra i es continua pujant. Es passa pel costat de l'ermita romànica de Sant Iscle i Santa Victòria, des d'on es té una bona panoràmica del Lord. Més enllà es deixa un trencall a mà dreta i s'arriba al coll d'Arques al km 11,8. Hi ha una cruïlla, on cal deixar dos trencalls a mà esquerra i dos a mà dreta i seguir en direcció a l'ermita de Sant Jaume, que es passa a frec al km 12,25. Es continua endavant i, al km 13, es deixa a la dreta l'accés al cim de la Guàrdia, que queda sobre la pista. Al km 14 es troba la pista que ve d'Aigua d'Ora. Cal girar a mà esquerra i accedir al pla de Busa pel grau de la Creu.

Un cop s'és al sorprenent pla, cal creuar-lo en direcció a llevant. Es deixen a l'esquerra els accessos a les masies del Rial i a l'església de Sant Cristòfol de Busa, es passa Ca l'Artiller i la Bartolina i, al km 18, s'és al límit del pla. S'inicia el descens a Valielles; davant hi ha la serra de Bastets. Al km 18,6 cal deixar un trencall a la dreta, pujar fortament i, més endavant, deixar-ne un altre a l'esquerra.

S'arriba a una bonica fageda (km 20). Més avall s'entra al terme de Montmajor, de la comarca del Berguedà, on es troba Vilamala, una masia abandonada, on cal girar a l'esquerra. Es travessa un torrent i es passa Can Valielles de Busa. Al km 26,7 es troba el trencall de Sant Pere de Graudescales i se surt al terme municipal de Guixers; se segueix recte, vorejant el riu d'Aigua d'Ora i s'arriba al costat del pont de la carretera de Berga (la LV-4241). Es passa el pont cap a la dreta i es gira a l'esquerra per la pista de Llinars d'Aiguadora seguint les marques blanques i vermelles del GR-1. S'entra al terme municipal de Castellar del Riu, del Berguedà. Al km 28,4 s'és davant del Càmping d'Aigua d'Ora. Si convé, és un bon lloc per dormir i partir l'itinerari en dues parts.

La ruta segueix pista amunt. Després de deixar el trencall de Can Cabra (on hi ha una ermita romànica) es gira a l'esquerra; al km 29,5 s'acaba l'enquitranat i s'entra de nou al terme de Guixers. Cal seguir les marques del GR enmig d'una magnífica roureda. S'arriba a la pista de Montcalb i s'agafa cap a la dreta. Al km 32,2 es deixa el trencall que va a Vall-llonga i es continua per la dreta. S'arriba a Montcalb i se segueix cap a la dreta, passant pel coll del Pedró. Al km 37,3 es deixa un trencall a l'esquerra, es passa la font del Padró, i s'arriba a la collada dels Prats, des d'on es té una bona panoràmica de la magnífica roca Gran d'en Ferrús i la Gallina Pelada (serra d'Ensija). La ruta es dirigeix cap a Bonner, visible en la llunyania.

Cal deixar diversos trencalls secundaris i, al km 41,2, s'enllaça amb una pista. S'agafa cap a la dreta i, deixant un trencall a mà esquerra, es passa el torrent del Clot de l'Infern, on s'entra al terme municipal de Gósol, del Berguedà. S'arriba a les ruïnes de Bonner (km 43,3) i la pista enfila la ribera d'Aigua de Valls i del Pont Quebradís. Al fons, l'espectacular paret sud del Pedraforca. Més tard, es passa pel molí d'en Güell. Es travessa el riu i, al km 45,6, es troba la pista de l'Espà, que se segueix cap a mà esquerra. La ruta canvia de direcció i es dirigeix a ponent. Després d'una baixada suau, es creuen dos torrents i comença una pujada forta. Es va pujant recte, deixant dos trencalls a mà dreta i un a l'esquerra, fins a arribar al coll de Can Blanc, al km 49. Es continua recte deixant els trencalls a mà esquerra de Can Pelegrí, Sant Jaume, Can Jep i l'Espluga, ja en el terme municipal de Guixers.

S'arriba a la Creu de Santa Margarida, es deixa la pista principal i es gira a la dreta, cap a Can Felipó i Creu de Jovells. Al km 53,8 es gira a l'esquerra i es puja fins al coll de Jovells, on s'entra al terme de la Coma i la Pedra. Atenció! Poc després, al km 54,7, s'arriba a una esplanada, on cal deixar el camí principal i agafar un petit corriol a mà dreta. S'haurà de fer un curt tram a peu; al km 55,8 s'enllaça amb una pista, es gira a la dreta i es passa Can Jepó. Al km 57, sota Ca n'Estret, es troba una altra pista més ampla que cal seguir cap a mà esquerra. Es creua el riu i al km 58 es gira a la dreta fins al coll de la Santa Creu, on hi ha una ermita romànica. Es continua per una pista més ampla que poc després està enquitranada. Es deixa l'accés a la Pedra i, al km 62,6, abans de travessar el pont, es gira a mà esquerra cap a la Puda. A la Puda es passa el pont i es gira a mà esquerra per un GR. Cal seguir-lo baixant per un sender i, al km 64,8, el camí s'eixampla. S'entra al terme de Sant Llorenç de Morunys, es passa un càmping i s'arriba a la carretera LV-4012. Es gira a l'esquerra fins a Sant Llorenç, on s'acaba la ruta.

Afegir comentari:

CAPTCHA image
Entra el codi de validació

Notícies destacades

Temporada de Neu 14/15

El Pirineu de Lleida us ofereix un ventall d’activitats per a aquest hivern. No us les perdeu!

+ Info

Senderisme i Btt, apostes de Turisme Actiu!

Propostes estiuenques per a gaudir de la natura amb els teus tot practicant una mica d’esport!

Pobles amb encant

Primera associació d’aquestes característiques a l’Estat.

+ Info

Parc Astronòmic del Montsec

Gaudeix d'un dels equipaments astronòmics més importants de l'Estat. Vine i comprova-ho!