De Sant Guim de Freixenet a Montfalcó Murallat , les dues Valls

Temporada: PrimaveraEstiuTardorHivern

Informació facilitada per:

Terres de Lleida

La Segarra ocupa bona part de l'altiplà central del Principat. De relleu irregular, abrupte al nord i al sud, suau al centre, pluviositat escassa i paisatge singular, ha estat una peça clau per a la formació històrica de Catalunya, especialment durant els segles X i XI, quan va jugar el paper de baluard de primera línia en la lluita entre els comtats cristians del nord per conquerir els territoris àrabs. Així ho testimonien les nombroses restes defensives, castells, torres i viles murallades esteses pertot. El recorregut que aquí es proposa recorre la part oriental de la comarca, saltant des de la vall de la riera de Freixenet, o de Vergós, a la del riu Sió, donant l'oportunitat de visitar poblacions que han conservat trets característics d'aquells temps passats, amb noms tan suggerents com els de Vergós Guerrejat o Montfalcó Murallat. És un recorregut especialment agradable a la primavera, quan els camps de conreu verdegen i l'aire és fresc.

L'inici del recorregut és a Sant Guim de Freixenet, on s'arriba per la carretera B-100 que connecta amb l'autovia A-2 a la Panadella, o per la LV-1003, que ho fa amb la C-25 (l'Eix transversal) a l'alçada de Sant Ramon (sortida 93). Es pot utilitzar el transport públic aprofitant l'estació de ferrocarril de la línia Barcelona-Manresa-Lleida (RENFE) de Sant Guim de Freixenet, població molt jove, nascuda, precisament, arran de la construcció d'aquesta línia de tren. El seu Celler Cooperatiu és una interessant obra modernista projectada per Cèsar Martinell.

Un cop a Sant Guim cal situar-se a la plaça del Doctor Repelló, davant de l'Ajuntament, i posar el comptaquilòmetres a 0. S'ha d'anar al carrer Major, que discorre paral·lelament a la via del tren, i sortir de la població per la carretera LV-1003 en direcció a ponent, cap a les Oluges. Al cap de 0,5 km s'ha de trencar per una pista que surt a mà l'esquerra de la carretera, on hi ha la senyalització de la Ruta de les Dues Valls instal·lada pel Consell Comarcal de la Segarra, que s'anirà seguint durant tot el recorregut. La pista, en no gaire bon estat, baixa suaument en direcció sudoest; a 1,03 km de l'inici es deixa un trencall a la dreta, i un segon, també a la dreta, en el punt km 1,40. La pista gira cap al sud i enfila les cases de Sant Guim de la Rabassa. Es creua la línia del tren per un petit túnel, es deixa enrere el castell i l'església parroquial i s'arriba al nucli del poble (km 2,1). Cal continuar cap a la dreta, pel carreró que travessa el poble en direcció a ponent. Passat el nucli de cases es continua per la pista de l'altra banda, cap al nordoest. Es torna a passar la via (km 2,27) i es travessa el pla de Sant Guim Vell fins a trobar, en el punt km 3,57, la pista asfaltada que comunica Santa Maria de Freixenet amb la Rabassa. Es gira a l'esquerre, cap a la Rabassa, es passa pel costat del cementiri (que queda a la dreta) i es travessa la línia del ferrocarril. S'enllaça, a l'altra banda, amb la carretera de Sant Guim, la LV-1007. Cal seguir-la cap a la dreta, per entrar al poble de la Rabassa (km 4,46).

Es travessa el petit nucli de la Rabassa en direcció oest tot deixant un trencall a l'esquerre que du a Montlleó. Al km 6,1 es passa, de nou, a l'altra banda de la via; a la dreta es veu Montpalau. Se segueix recte cap a ponent i es torna a creuar la via (km 7,55). La pista discorre paral·lela a la via del tren, que ara queda a mà dreta. Per fi, al km 9,53 es travessa per darrera vegada a l'altra banda de la línia.

Setanta metres més enllà, al km 9,60 es deixa un trencall a la dreta i es segueix, recte, cap al Mas Suau, on hi ha una cruïlla (km 10,67); l'itinerari gira en angle recte cap al nord deixant el mas a l'esquerre. Seguint la direcció nordest, l'itinerari es dirigeix, ara, a Montfalcó Murallat. Es baixa decididament per passar la riera de Vergós (km 11,80), es remunta per l'altra banda, es creua la carretera de Sant Guim a les Oluges i es passa pel costat de Montfalcó. La visita al poble és obligada a causa de la seva bellesa i originalitat (accés a mà esquerra en el km 12,55; anada i tornada no comptabilitzada). L'itinerari canvia de vessant, entra a la vall del riu Sió i baixa seguint la pista asfaltada en direcció a la carretera C-25 o Eix transversal. Poc abans del gual del riu Sió (km 13,32), una pista de terra surt cap a la dreta i remunta els camps. Es pren i se segueix cap a l'est. En el punt km 14,87 es desemboca en una pista, es gira a l'esquerre, es passa el Sió a gual i es troba una altra pista (km 15,20) que se seguirà a la dreta, en direcció est, fins a sortir a la carretera LV-1005, davant mateix d'Estaràs (km 16,72). Se segueix la carretera, es deixa el poble a l'esquerre i, en el punt 17,30 km, es pren la pista que, per la dreta, baixa, passa el riu una altra vegada. Durant un curt tram la pista acompanya el curs del riu. En el punt 17,65 km, cal girar noranta graus a la dreta i, en direcció sud, remuntar el suau vessant de la vall. Al km 20,32 es deixa a la dreta l'accés al caseriu d'Altadill, una mica més endavant es passa pel costat de l'ermita de Sant Salvador. El camí continua pujant suaument pels plans de Sant Salvador, travessa una pista que, per la dreta, accedeix al nucli de Freixenet de Segarra, on hi ha la bonica església romànica de Santa Maria de Freixenet. Sant Guim de Freixenet destaca, ja, al fons. Es continua, recte, es passa pel costat del cementiri de Sant Guim, s'entra a la població i, al km 23,30, s'és de nou al punt d'inici del recorregut. Fi de l'itinerari. En època de pluges, el pas dels cursos d'aigua pot representar haver-se de mullar els peus.

Afegir comentari:

CAPTCHA image
Entra el codi de validació

Notícies destacades

Temporada de Neu 14/15

El Pirineu de Lleida us ofereix un ventall d’activitats per a aquest hivern. No us les perdeu!

+ Info

Senderisme i Btt, apostes de Turisme Actiu!

Propostes estiuenques per a gaudir de la natura amb els teus tot practicant una mica d’esport!

Pobles amb encant

Primera associació d’aquestes característiques a l’Estat.

+ Info

Parc Astronòmic del Montsec

Gaudeix d'un dels equipaments astronòmics més importants de l'Estat. Vine i comprova-ho!